Onze reden van bestaan

Een institutionele leegte

In Brussel maken belanghebbenden op het terrein al enkele jaren unaniem een terugkerende observatie: de gebrek aan een echt integratievoorstel coherent en aangepast voor adolescenten in ballingschap en Roma-adolescenten neemt toe, met als gevolg desinteresse of onvermogen voor deze jongeren om deel te nemen aan een scholings- of opleidingsproject.

Jongeren met specifieke behoeften

Dit zijn jongeren van wie kwetsbaarheid en isolement maak het heel weinig beschikbaar om te leren. Ze kunnen niet lezen of schrijven, beheersen de schoolcodes niet, opereren binnen overlevingsmechanismen en hebben vaak veel pijn in termen van hun overlevingsmechanismen Mentale gezondheid. Ze beschikken niet over de middelen en de informatie om hun rechten op te eisen en met impasses om te gaan terugkerend institutioneel geweld. 

Een passend antwoord

Het leek ons essentieel in 2018 om in Brussel een structuur te ontwikkelen die aangepast is aan deze jongeren in een situatie van disaffiliatie of bij gebrek aan een oplossing die aangepast is aan hun profiel. Het door Tchaï voorgestelde project is multidisciplinair en bevindt zich op een kruispunt. Het is noch een SAS, noch een AMO, noch een school, maar een educatief en onderwijsalternatief gebouwd op de behoeften, levenservaringen en hoop van adolescenten in ballingschap.

 

Het ondersteunen van jongeren

Activiteiten

Onze activiteiten vinden overdag plaats. DE Maandag en donderdag zijn gereserveerd voor collectieve workshops en uitjes, Dinsdag en vrijdag tot zakelijke ontdekkingen en projectplanning, maar ook tot psychosociale monitoring.

De aangeboden ondersteuning is gebaseerd op drie fasen:

Toestaan voor jongeren om zich op een warme plek te vestigen, om je emoties opzij te zetten, de tijd te nemen om aan je behoeften te voldoen, leeftijdsgenoten te ontmoeten, je gehoord te voelen en weer op krachten te komen.

Gedurende deze periode bieden wij de volgende diensten aan: 

- Een steun individuele psychosociale frontlinie

- Van de groepsworkshops FLE, geletterdheid, praktisch leven, wiskundige logica

– Multidisciplinaire collectieve artistieke, manuele en sportworkshops

– Ontdekkingsdagen van de Belgisch bedrijf

– Een ruimte-tijd vanontvangst en van vriendelijkheid

Via directe ervaringen nodigen we elke jongere individueel uit om de mogelijkheden van werk, opleiding, ontwikkeling, zorg of maatschappelijke investeringen te verkennen.

Wij willen jongeren in staat stellen om stappen te zetten in de richting van de realisatie van een project, hoe klein het ook mag zijn, door geïnformeerd en bewust te zijn van wat er bestaat en tegelijkertijd alert te blijven op hun huidige mogelijkheden.

Methodologie

Onze methodologie is hierop aangepastadolescentie et al'ronddwalen en gebouwd op basis van ons actieonderzoek. Het is gebaseerd op richtlijnen die we toepassen op alle gebieden van ons handelen: 

Vladimir leeft met zijn gezin op straat. Zijn behoefte aan een plek om de dag door te brengen, waar te eten en toegang te krijgen tot de Wi-Fi-verbinding komt vóór die van het leren lezen en schrijven, hoewel dat laatste voor hem van groot belang is. We proberen hem daarom toegang te geven tot een simkaart, voedselpakketten en manieren te ontwikkelen om van de straat te komen. 

Mohamed wil graag begrepen worden door zijn advocaat met het oog op een naderende zitting en alle ruimte in zijn gedachten in beslag nemen. We vragen om een gesprek en leggen uitgebreid uit wat Mohamed wil zeggen, maar niet kan zeggen omdat het vertellen van zijn verhaal veel te moeilijk voor hem is. 

Yasmin is zeer attent tijdens de alfabetiseringsworkshops. Ze leest en schrijft steeds beter. Tijdens mondelinge groepsworkshops Frans of handmatige of artistieke activiteiten is ze echter losbandig en weigert vaak deel te nemen omdat ze de gegeven instructies niet volledig begrijpt. We werken met haar meer aan het mondeling begrip en nemen de tijd om de instructies zo vaak als nodig aan haar uit te leggen. 

Doelen

Toestaan voor jongeren om zich op een warme plek te vestigen, om je emoties opzij te zetten, de tijd te nemen om aan je behoeften te voldoen, leeftijdsgenoten te ontmoeten, je gehoord te voelen en weer op krachten te komen.

Om de jongeren toe te laten zichzelf zeggen en zeggen, floreren, je vaardigheden ten volle inzetten en om de basis te leggen voor een vreedzame uitwisseling.

Laat de jongere de diensten, codes, verwachtingen en werkingen van de organisatie begrijpen gastbedrijf. Referentiepunten kunnen vinden, de mogelijkheden en de uitdagingen kunnen begrijpen.

Door uit te nodigen nieuwsgierig zijn, proberen, ontmoeten, uitwisselen, fouten maken, opnieuw beginnen, bekende paden verlaten en nieuwe mogelijkheden verkennen.

Uitnodiging op verschillende manieren aan de slag gaan met een project (school, opleiding, werk, buitenschools of anders) met respect voor het ritme van de jongere, zijn levensrealiteit, zijn referentiekader en wat voor hem zinvol is op dit moment in zijn leven. Sta het toe via directe wegen of kruispunten om de plaats in te nemen die bij hem past in de samenleving.

Krijg vertrouwen in jezelf en je vaardigheden in een veilige omgeving en in verbinding met anderen.

Belangenbehartiging en bewustwording

Onze acties met deze jongeren in de marge stellen ons in staat een gefundeerde belangenbehartiging en bewustmaking uit te voeren die geworteld is in de realiteit. Door onze nauwe steun confronteren we jongeren rechtstreeks met de institutionele impasses die hun dagelijkse leven leiden. 

Wij doen onze veldbevindingen bekijken sinds het begin van het project. Naarmate ons actieonderzoek vordert, delen we ook onze analyse en proberen we wegen voor verandering te formuleren.

Actie onderzoek

Tchai is een structuur uniek in de Federatie Wallonië-Brussel. De manier waarop wij jongeren op educatief, pedagogisch, psychosociale en professionele integratie is de vrucht vaneen lang proces van vallen en opstaan met jongeren.

Tchaï's project evolueert met jongeren en de ervaring die we met hen opdoen. Daar kapitalisatie van deze ervaringen sta ons toe om  geleidelijk door middel van actie een systeem opbouwen dat hun bijzonderheden volledig integreert en hen in staat stelt vooruit te komen.

Dit actieonderzoek evolueert ook met de componenten van het team en de uitwisselingen met onze verschillende partners.

Doe een donatie

Wilt u schenken met of zonder belastingvrijstelling? 

Selecteer de optie van uw keuze: